Cand poarta e deschisa…

…sunt unii care sar gardul. Iar atunci cand e inchisa, cei mai multi sar gardul. Asa ca in postarea de azi am sa ma ocup de … garduri! (Oarecum si afectat de faptul ca unii mi-au sarit gardul in curte cu mana goala, si in afara curtii cu carca plina – din pacate nu de ciomage). Deci nu orice fel de gard, ci unul viu. Unul care poate fi sarit, dar care se va face simtit in … pielea celui care-l sare. Este vorba despre un gard viu facut din gladita (aka salcam boieresc, aka…).

Adica asta.

Acum ca am vazut care este subiectul, sa trecem la partea de CUM.

Pai, prima si cea mai simpla varianta este aceea de a cumpara puietul si de a-l planta pe locul dorit. Ca o paranteza, banuiesc ca v-ati prins deja ca nu sunt adeptul sportului de a cumpara una alta si ca prefer sa mi le fac singur (cand muncesti 10 -11 ore pe zi pentru bani, nu prea iti vine sa ii arunci pe orice). Distanta de plantare intre puieti poate incepe de la 30 de cm.

Modul de plantare a gardului in sine nu necesita cunostinte extraordinare, dar modul de obtinere a puietului depinde de cateva lucruri.

Deci, daca vreti sa va obtineti proprii puieti de gladita, procedati in felul urmator.

Luati semintele de gladita (iarasi revin la cumparat – le puteti cumpara de pe net, sau le puteti aduna de pe la baza pomilor mai mari – se gasesc in interiorul tecilor – un fel de pastai ceva mai mari si maro), le puneti intr-un recipient cu apa fiarta si le lasati 1 sau 2 zile. Dupa aceasta perioada verificati cate din ele s-au umflat. Exact ca fasolea fiarta. Procentual vor fi putine. Eu am avut un procent de pina la 10%. Luati semintele umflate si le puneti in pamant, de preferat intr-un loc mai protejat. Celelalte seminte le puneti in alta apa fiarta. Inca 24 ore, alte seminte umflate; proces reluat de mai multe ori. Eu cred ca am ajuns la a cincea tura de mutat in apa fiarta. Dupa fiecare tura de pus in apa fiarta am mai obtinut 10 – 15 seminte umflate si numai bune de pus la incoltit. In pozele urmatoare o sa vedeti cum arata samanta plantata la jumatatea lunii ianuarie (la interior, se intelege).

Aici se vede urmatoarea tura plantata ieri.

Photo1084

Aici sunt semintele puse in apa fiarta
Photo1085

O parte din cele care s-au umflatPhoto1086

si aici primul pom ce se ridica din semintePhoto1079

La final as adauga ceea ce trebuia sa mentionez inca de la inceput, si anume de ce am alege gardul din gladita.

In primul rand pentru ca are o viteza de crestere mare; apoi pentru ca are tepi mari care descurajeaza orice fel de ‘animal’ sa treaca in forta prin gard; pentru ca inverzeste si este o bariera contra vantului, plus ca are aspect frumos si pentru ca infloreste. Probabil ca ar mai fi motive, dar n-am mai cautat altele. Astea mi s-au parut suficiente. Daca v-am convins sa va faceti un gard ieftin, trainic, estetic si care nu poate fi furat cu una cu doua, va urez succes in cresterea lui.

P.S. Daca vreti seminte de gladita pentru un copac, doi, trei, puteti sa imi cereti. Nu pot sa va dau pentru un gard intreg, caci am fost lenes in toamna si nu am adunat prea multe.

UPDATE

In urma unor comentarii recente se pare ca trebuie sa fac o mica precizare. Semintele de gladita le-am pus in apa fierbinte (un pic mai mult decat calda), nicidecum la fiert.

O alta varianta ar consta in frecarea semintelor cu smirghel fin (sau hartie abraziva) pentru a le subtia coaja. Dupa acest proces pot fi puse intr-o farfurie cu apa calduta. In felul acesta se umfla mai repede si creste si procentul celor care se umfla.

Succes la inprejmuiri!

Categorii: Permacultura | Etichete: , , , , , , , | 37 comentarii

Navigare în articol

37 de gânduri despre „Cand poarta e deschisa…

  1. Uite ca invat si eu cum germineaza semintele de gladita!
    Am avut si eu cateva seminte le-am pus in apa dar nu am asteptat sa se umfle! Bineinteles nu a rasarit nimica!
    Interesant bazinul de pamant descris de tine!
    Numai bine!

  2. gustaw

    Cred ca sunt depasit de situatie: tocmai mi-am comandat vreo 3 kg de seminte de gladita, pentru cca 200 ml de gard. Asta inseamna cca 6000 seminte * 3 kg = cca 18000 seminte. As mai putea eu sa folosesc procedeul descris mai sus, cu pusul in apa fiarta, alesul celor 10-15-20 etc exemplare umflate si plantatul in caserole pentru germinare, si tot asa pana la final ? Eeee, intrebarea mea e retorica, pentru ca realizez ca nu e posibil. In plus, cred ca este deja cam tarziu. Deci, nu-mi ramane decat formula clasica : plantatul direct in pamant, la locul faptei, in gradina. Ce-o fi, o fi ! Dar inmuiatul in apa fiarta mai ramane oare valabil ?
    S-auzim numai de bine ! gustaw

    • Salut
      Eu am incercat si varianta pusului in pamant direct. Sincer nu o recomand. Dar ca sa nu te sperii am sa mentionez ca eu am pus semintele in apa fiarta si am lasat-o sa se raceasca. Banuiesc ca daca le mentii temperatura apei constanta undeva pe la 30 de grade pentru 24 de ore, vei avea un randament cu mult mai ridicat. Iti urez succes

  3. Buna idee, am un teren pe care dau buzna tiganii nu am reusit sa il folosesc la nimic util din cauza asta… Am o singura intrebare, cam la ce distanta ar trebui plantati astfel incat sa nu se sufoce copacii dar sa fie destul de des sa nu treaca printre nimeni, macar din al doilea an de la plantare. Si inca o intrebare: daca optez pentru pre-plantare in paharele sa folosesc pamant de la locul faptei sau sa incerc un pamant mai fertil si bun?

    • theo

      tre sa se umfle cam de 3 ori cat marimea initiala. dureaza cam 48 de h in 3 ape calde la 80-90C. si le lasi in apa pana se raceste schimbi cand poti. mi-a incoltit una din 100 in pahar in apa….
      am plantat ieri 300 de buc de 30 cm. azi ploua. ura!
      infigi casmaua cracanezi prin impingere strecori copacelul puiet scoti casmaua si gata.
      spor

  4. Cipy

    Salut mi.am cump si eu 2kg de seminte gladita si as dori sa.mi spuneti cum trebuie sa le fac înainte de pus in pământ pentru a se prinde toate va multumesc

  5. misa

    Seminte de gladita (salcam cu spinii mari )pt pers care vor sa imprej suprafete mari de teren. Gardul din gladita este ieftin, nu vi-l fura nimeni pt fier vechi, nu va taie plasele din sarma, nu intra oile, caprele, iepurii, p.mistreti, oamenii sa va strice recolta sau pomii fructif.este bun ca perdea de protectie imp.vantului in jurul tarlalelor, imprej.in jurul iazurilor, stupi.Asteptarea e mai grea, pana creste 1-2 ani, dupa care..nici picior de vietate nu va va calca proprietatea.

    • Prietene, poate ca ai veleitati de vanzator, dar te rog sa ti le muti in alta parte. Cine vrea sa cumpere seminte te poate gasi pe okazii sau mai stiu eu pe unde. Daca ai ceva de zis (fara bani) legat de subiect, esti bine venit. Altfel…

  6. calinjack

    ehe!carevasazica asa cu semintele astea.si eu sunt interesat si tocmai am inceput sa culeg pastai pentru ca am niste arbori prin jurul blocului.in urma cu o luna am oparit si eu niste boabe dar nu s-au umflat si nestiind ca trebuie,le-am plantat intr-un ghiveci.n-a iesit nimic.alaltaieri am mai pus cateva in apa calda de asta data,dar parca tot nu se umfla.ma tem sa le oparesc din nou pentru a nu omori germenul.eu am de plantat pe un perimetru de 280ml.si nu stiu cum voi obtine atatia lastari.ba mai pui si faptul ca unii se vor prinde si altii nu.dupa cum am mai studiat problema,cea mai de succes plantatie este cea semanata direct adica rata de prindere.mai apare si fenomenul de distrugere,pentru ca fiind foarte plapande risti sa le calce animalele,ca oi,vaci etc,pentru ca pe parcela mea care e intr-o fosta livada mai umbla si ciobanii.

    • Am avut discutia asta la un moment dat, lagata de ciobani si animalele lor. Persoana cu care stateam de vorba spunea ca nu poate imprejmui un teren pentru ca cei care au traseu pe acolo vor distruge puietii. Eu am zis ca poate sa ii planteze esalonat, adica cate o latura pe an. Alege latura care se intersecteaza cel mai putin cu traseul animalelor (in ansamblul lor) si planteaza acolo. Exista sanse mari ca latura sa nu incomodeze si sa fie lasata in pace. Apoi anul urmator alta latura. Cand se va ajunge la 3 laturi deja primele doua vor fi maricele si pline de tepi astfel incat nu va mai trebui sa le porti de grija.
      O alta solutie ar fi sa ingradesti cu plasa subtire, ieftina, si sa o pazesti timp de min 2 ani. E mai greu, dar mai sigur.

  7. calinjack

    da,e adevarat,dar mai am cateva intrebari,cat de repede rasar plantele si care e rata lor de crestere in pahar sau ghiveci,care e rata de incoltire nu de umflare,si ma repet,oare nu cumva oparitul asta duce la o rata mica de incoltire?nu ar trebui sa fie de fapt apa calda-fierbinte.eu am mai citit undeva ca apa tre sa fie la vreo 60 grade.

    • Pai cam aia ar fi temperatura. Acum nu te pui sa le fierbi ca pe fasole.
      Cat de repede rasar nu stiu sa-ti spun pentru ca nu am fost atent sa notez;cred ca undeva pe la o saptamana, poate mai putin. Iar in ceea ce priveste incoltirea pot sa-ti spun ca, din incercarile mele, toate semintele umflate au incoltit. As spune ca rata e undeva pe la 90 la suta din cele umflate.
      O alta varianta ar fi sa freci semintele uscate cu un smirghel de granulatie fina pentru a le subtia coaja si pe urma sa le pui pe o farfurie intre doua servetele umezite. Teoretic ar trebui sa se umfle peste noapte. Fa o proba cu citeva seminte.
      Apa cu care se umezesc e de preferat sa fie calda. Ideea este ca aceste seminte incoltesc natural prin iunie.

  8. calinjack

    am strans cateva pastai de pe langa bloc,si am scos 250-260 de seminte din ele undeva fiind vreo 10-15 pastai ca nu le-am numarat.teoretic mie imi trebuie 1200 de plante.oare din cate seminte voi putea obtine atatia copacei?si m-am mai gandit la o chestie,adica voi planta o latura sau 2 sau poate toate,iar ce va creste va creste si ce nu voi completa printre,dar oare toamna nu se poate planta ?

  9. calinjack

    multumesc de sfaturi deci vara se planteaza sau se seamana?

  10. calinjack

    de la prima mea interventie pe blog si pana acum am pus 40 de seminte in apa.una din ele e deja mai mare adica dublu si s-a deformat putin.si parca e mai deschisa la culoare.oare o fi buna sau defecta?

  11. calinjack

    nu pluteste,tocmai am pus-o in pamant.celorlalte le-am mai dat o tura de apa calda,poate pana la urma…

  12. Seman si eu acum in martie doar semintele umflate in prealabil in apa calda pe o lungime de 450 metri liniari.La ce adancime in pamant trebuie semanate si care este rata de prindere ? In cat timp ar incolti puse asa direct in pamant ?
    Am adunat semintele deja, abia astept.
    Ma gandesc chiar sa le pun pe 3 randuri ca sa fie gardul mai des.

  13. Tratarea hidro-termică – se aplică seminţelor cu
    tegumetul dur în scopul uşurării procesului de îmbibare cu apă
    (salcâm, glădiţa). Procedeul constă în adăugarea peste seminţe,
    a apei fierbinţi la temperatura de 98-100°C. Timp de 2-3 ore temperatura apei se menţine la 50-60°C prin învelirea vasului după care seminţele rămân în apă cea. 10-12 ore. în urma acestui tratament cu apă apar fisuri (crăpături fine), în tegumentul seminţei şi astfel seminţele se gomflează.
    http://www.silvic-nasaud.ro/wp-content/uploads/Modul-1-Seminte-si-pepiniere.pdf

    • Multumesc pentru completari. Acum se pare ca ai reusit sa acoperi lacunele din explicatiile ,mele. Multumesc oentru vizita si mai ales pentru informatii.

  14. Inmultirea
    Se poate face prin seminte si vegetativ.
    Inmultirea prin seminte
    Datorita invelisului rezistent al semintelor, pentru o buna incoltire este necesara o degradare a acestuia, deci un proces de scarificare prin mijloace mecanice, termice sau chimice.
    In stare naturala raspandirea se face de multe ori prin semintele eliminate de animalele mari care consuma pastaile. In tubul digestiv semintele nu se digera, insa sucurile gastrice degradeaza partial invelisul semintei, usurand germinarea.
    Scarificarea chimica se poate face cu acid sulfuric concentrat in care se scufunda semintele, apoi se spala si se mai tin o perioada in apa.
    Semintele se pot trata si termic, prin inmuierea in apa la 88 grade celsius (fiarta si lasata doar putin sa se raceasca) dupa care se lasa inmuiate pana apa se raceste sau pana semintele se umfla. Se indica semanarea imediat dupa aceste tratamente.
    O metoda interesanta este ingroparea semintelor de toamna in gunoi de grajd si recuperarea lor primavara, dupa care se seamana.
    S-au facut experiente cu mai multe specii in diferite conditii de germinare. Gladita s-a constatat ca are germinarea influentata mai mult de umiditate si mai putin (decat speciile martor) de temperatura.
    Se recomanda soluri de turba si nisip pentru incoltire, de asemenea s-a constatat ca in solurile argiloase dezvoltarea este mai buna decat in loess sau sol aluvionar.
    Inmultirea vegetativa.
    Gladita se poate inmulti si prin butasi, metoda care poate oferi – dupa cum se va vedea – posibilitati interesante.
    Butasii pot provenii din lemn tare, lemn moale sau din radacini.
    Se pare ca butasii din radacini au cele mai bune sanse de reusita.
    Butasii din lemn tare permit obtinerea unor varietati deosebite.
    S-a observat ca spinii nu cresc cu aceeasi intensitate pe tot parcursul vietii unui arbore.

  15. Pap Martha

    Multumesc tuturor pentru informatiile gasite aici!
    Eu am cumparat seminte anul trecut, apoi le-am uitat in camara. Acum o saptamana insa le-am scos, le-am tratat conform indicatiilor de aici cu un smirghel fin, apoi le-am pus in apa fiarta si lasata sa se raceasca putin (un minut poate). Am pus un pumn mare de seminte, si a urmat surpriza: exceptand trei seminte plate, care au plutit la suprafata, TOATE S-AU UMFLAT, iar pana a doua zi dimineata cam jumatate au si crapat! DAR: nu am avut timp a doua zi, sa le plantez, si tare ma tem, ca totul a fost in zadar, astept de 9 zile, sa se arate ceva din paharele, si NIMIC!
    Acum urmeaza intrebarea: daca am tratat semintele, cam in cat timp dupa aceea trebuie sa ajunga ele in sol?

  16. stefan

    aceasta planta nu se inmulteste precum salcamul dta ce ajunge la o anume maturitate?as dori sa nu am probleme cu parcela.

  17. marin

    spunetimi va rog salkimul acesta nu se inmulteste prin radacina cumva?

  18. ce ar fi daca as planta sminta de gladita in luna iunie ?! ar creste ceva pina la toamna ?! ..

    • Ar fi cel mai potrivit moment sa faci lucrul asta. Pina in toamna o sa ai o planta de vreo 20 cm. Mai mare sau mai mica.
      Eu am pus copaceii astia de dimensiunea precizata in gradina si in primavara urmatoare am avut impresia ca s-au dus in raiul pomilor, numai ca acum pe inceput de vara mi-au demonstrat contrariul. O sa pun niste poze la inceputul lunii urmatoare. Deci raspunsul meu e : da-i bice!

  19. gociu vasile

    Care e distanta de plantat in gard viu?

  20. salut! as vrea si eu sa imprejmuiesc cateva parcele de teren cu aceasta planta pentru a le face folositoare insa am ceva lacune in studiile mele.in primul rand am auzit ca trebuie impletita (cum se face acest lucru).in al doilea rand as vrea sa stiu, la ce inaltime ajunge?pentru ca scopul parcelelor ar fi pentru plantarea nucilor sau paulownia(pentru cherestea)!

    multumesc anticipat

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

