Luna Mai … schimb ceva

In vichend, avand ceva mai mult timp, am facut o verificare a sistemului si am avut ceva surprize. Priza programabila aferenta pompei de apa a dat o eroare si a uitat sa mai intrerupa curentul, asa ca pompa mea baga toata apa disponibila din bazinul de colectare (SW) in cel al pestilor (FT). Daca nu aveam facuta o scurgere de supraplin pentru FT (fish tank) inapoi in bazinul de colectare SW (swamp -cred) riscam sa am o noua specie de pesti: carasi zburatori!

Cu ocazia asta am descoperit cam ce mai e de facut. In primul rand a trebuit sa pregatesc rasadnita pentru al doilea val de plante: rosii, ardei, dovlecel etc.

Pentru asta am fost nevoit sa scot rasadurile ramase din primul val. Nu m-am indurat sa le arunc, ci le-am plantat in gradina intr-un mod ‘permaculturist’.

Am scos toata salata din NFT (nutrient film technique- teava aia cu gauri) si am pus alta salata (rasad), o rosie, un castravete si busuioc (cred!?!).

Ca un bonus m-am putut bucura de noi flori. Just watch.

P.S. In pozele de permacultura, pentru cine nu stie ce  e gramada aia de frunze si buruieni, este denumita ‘mulci’. Are rol de a proteja pamantul de la radacina plantei impotriva soarelui. Adica tine umbra, pastreaza umiditatea si, prin descompunere, genereaza nutrienti.

Categorii: Acvaponica | Etichete: , , , , , , , , , , | 14 comentarii

Navigare în articol

14 gânduri despre „Luna Mai … schimb ceva

  1. daci

    salut
    de ce crezi ca nu-i merge bine salatei? doar temperaturile ridicate? eu intelesesem ca e chiar genul de planta care ar tb sa prospere…

  2. eu

    Salut
    sincer nu stiu
    am banuit ca de la temperatura, caci ziua urca peste 40 c

    • daci

      Salutare
      Nu ai pe nimeni cunoscut care sa aibe un solar clasic? ei cum fac oare cand temperaturile de afara sunt de peste 30 grade? la tine se poate ridica folia astfel incat sa ramana doar acoperit sus?
      Eu am aceeasi problema cu plantele crescute pe balcon pt ca este inchis cu sticla si bate si soarele, iar plantelor nu le place deloc ..cred ca in afara de caldura excesiva e si f uscat aerul. Anul trecut am pus rosii chery, busuioc, oregano, maghiran, telina si nu le-a priit. S-ar putea sa fie cam tarziu dar cred ca mai incerc si eu cu rasaduri. Acum am pamant de padure.
      Cat despre proiectul acvaponie.. m-am impotmolit chiar la inceput. N-am nici o idee despre ce fel de pesti ar tb sa cresc pt ca cei mancaciosi (cum ar fi carasi) au spatiul mult prea mic ca sa prospere. In afara de asta cred ca tb sa vad daca gasesc o pompa pentru apa potrivita. Am un feeling ca ma apuca toamna pana voi incropi ceva :).
      Toate cele bune!

      • Salut
        Cunosc pe cineva care are solar. Mare. Si chiar mai mult de unu. Un solar clasic e conceput de asa natura incat se deschide si pe capete, si pe laterale. In felul asta se creaza curenti de aer care coboara temperatura. Eu nu m-am gandit ca o sa vina caldura si l-am conceput inchis. Acum trebuie sa ma apuc sa fac modificari 😦 .
        In ceea ce te priveste, ca sa poti face ceva in balcon, ori ai doua geamuri pe care sa le poti deschide si sa creezi curent de aer, ori le tii inchise si scazi temperatura cu un AC. E doar o parere!
        In privinta acvaponiei, iti recomand sa incepi cu sistemul fara pesti – vreo luna, in care adaugi, la inceput, ingrasamant lichid – si abia dupa ce plantele incep sa se prinda binisor te apuci sa te gandesti la pesti.
        Iti urez succes.
        P.S. Ma bucur ca mai am cu cine sa schimb o parere.

  3. daci

    Pai eu, de cativa ani deja, am un acvariu functional …. mai am un peste ce-l populeaza 🙂 …un sanitar a mai ramas si ma gandisem la o pereche de carasi aurii pt ca sunt mancaciosi si excreta pe masura dar nu am suficient spatiu pentru 2 ..iar sa am doar unul ..nu-mi place ideea. Acvariul cred ca are in jur de 40 l dar am si plante si buturuga deci volumul de apa este mai mic. Ramane sa mai citesc ..
    Cat despre balcon … poate am sa ma indur sa sparg un geam 🙂 ..asa o sa aibe si sotul meu motive intemeiate sa ma declare …really insane.
    Mai am insa o problema ..din orice as incerca sa incropesc sistemul imi tb o pompa care sa aduca inapoi apa si am inteles ca sunt foarte scumpe ..chiar si cele pentru volum mic de apa. Cat te-a costat pompa ta? ..Ai vre-un link sa-mi fie de ajutor?
    Ma bucur ca nu te plictisesc chiar daca eu nu am inca un sistem acvaponic :).

    • Buna
      Daca ai termopane e useless sa spargi doar un geam. 😀
      In privinta pestilor nu pot sa iti dau sfaturi. Eu stiu doar ca la 1 m3 de apa pot sa bag 50 pestisori fara sa ii stresez. Am ales caraseii pentru ca nu sunt pretentiosi nici la calitatea apei, nici la temperatura si nici la mancare. Ma gandisem la un moment dat sa vad ce pesti pot coabita, dar cand am intrat in detalii am observat ca mi se increteste parul (nu creierul) si nu ma prinde. 🙂 Asa ca m-am rezumat la ‘If it works – don’t fix it!’
      Legat de pompa….(pauza de scarpinat in cap), eu am ales-o ca orice roman sadea, adica cat mai mare (ca putere) si cat mai ieftina. Pe urma a fost mai greu sa gasesc o priza programabila la minut, care sa imi opreasca superpompa. Daca puneam o priza programabila mecanic, setarea minima era de 15 min. si riscam sa mut apa dintr-un bazin in celalalt (cum e normal) si restul de apa pe linga bazine.
      E greu cu pompele. Una de wataj mic (75w) care sa functioneze pe o priza mecanica costa undeva la 150 ron.

  4. daci

    salut
    …cum n-am ce face la ora asta, ma gandeam sa-ti impartasesc preocuparile mele … in speranta ca te vei molipsi :). Ai incerca sa cultivi plante de genul..stevie, loboda, leurda (la asta poti renunta din start 🙂 ..inca nu s-a reusit cultivarea ei ), macris etc etc? Lista mea este deschisa; dupa cum vezi sunt in general plante disponibile pe piata doar primavara sau perioade scurte de timp (cel putin asta e perceptia mea, sunt inca la inceput de documentare)

    • Salut
      Nu, nu am incercat. Sincer nu vad de ce as face-o. In primul rand, nu mananc decat accidental plantele enumerate; in al doilea rand, am inceput sa ma ocup de acvaponie in ideea ca m-as putea rupe de sistem, nicidecum pentru a o transforma intr-o sursa de cash.
      Si sa incerc sa le cultiv doar de curiozitate, sa vad daca functioneaza…. cam putin probabil, tinand cont ca la intrarea in solar am ‘o padure’ de stevie.
      O sa te las sa ma uimesti cu niste motive ( sau retete) care sa merite efortul, si o sa ma apuc sa le cultiv.

      • daci

        salut
        pai ..cu ce sa incep? e o diferenta intre noi si anume faptul ca eu ma vad in viitor cu o afacere de succes din acvaponie (mai precis, intai un excedent care poate fi valorificat si apoi o afacere de sine statatoare); in al doilea rand nu vad de ce consideri ca aceste doua motive se exclud (a te rupe de sistem si a face troc sau cash din excedent) pentru simplu motiv ca vor fi lucruri de care vei avea nevoie si nu vor creste in sera – de exemplu sarea :).
        … apoi, sunt „frunze” care cresc pe la noi dar le avem o perioada relativ scurta la dispozitie si eu una sunt satula de regimul monoton ce tine mai bine de juma de an: cartofi, fasole, mazare, rosii, ardei ..punct si de la capat.
        nu cred ca e cazul sa-ti insir proprietatile lor..fiecare foloseste sanatatii noastre intr-un fel diferit, pentru faptul ca pun la dispozitia noastra nutrienti, intr-un echilibru ce nu se regaseste in alte legume. totusi, gusturile nu se discuta deci ma opresc aici cu argumentele
        felicitari pentru plantarea ridichilor !
        toate cele bune!

  5. salut
    hai sa-ti spun de ce nu urmaresc banii.
    cica Bula isi aduna prietenii intr-o seara ca sa joace Goanga pe bani. Pun ei banii, impart cartile, si Bula striga ‘Goanga!’ si ia banii. Urmatoarea partida – la fel. La un moment dat unul din ceilalti participanti il intreaba pe Bula cum se joaca Goanga. ‘Pai simplu, se impart cartile si cine striga primu’ Goanga’ ala ia banii!’
    Se impart cartile din nou si incep toti sa strige: ‘Goanga, Goanga, Goanga!’, la care Bula striga:’STOP – Goanga Mare!’ si ia toti banii.
    Asta e bancul.
    Din punctul meu de vedere bancile sunt Bula si alergatul dupa bani e jocul de ‘Goanga’
    Sper ca ma intelegi acum.
    Take care

  6. daci

    ah, n-am prea inteles dar inca nu mi-am baut cafeaua asa ca mai am o sansa.
    poate ar tb sa detaliez ce inteleg eu prin afacere de succes; banii nu au fost niciodata scop in sine dar acum ca am si eu un baietel (un pic mai mic decat fetita ta) imi doresc pentru el totul si pentru mine mai mult.
    cred ca oamenii care alearga dupa bani sunt o specie in sine, din care nu fac parte :). Si eu imi doresc sa fiu independenta de sistem in sensul ca doresc sa-mi pot oferi mie si familiei hrana cat mai naturala si proaspata; de asta acvaponia mi se pare ca ar putea fi raiul pe pamant. Daca construind un sistem mai mare (probabil separat) pentru a face rost de bani pentru celelalte nevoi ale mele si ale familiei si nu as mai fi nevoita sa lucrez pentru nimeni ci dimpotriva as face ceva care mi-ar face placere ..ei ..atunci as spune cu tot sufletul ..am o afacere de succes.
    toate cele bune!

  7. constantin

    va felicit si vreau sa incep si eu sa cultiv salata in acest sistem

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

