Lamuriri

Ma bucur ca nu sunt singurul care citeste blogul de fata, dar se pare ca atunci cand scriu nu reusesc sa-mi astern toate gandurile si multe dintre ele, unele importante, raman nespuse.

Deci, sa incerc sa le pun in ordine.

Ce este acvaponica? Acvaponica (in definitia mea) este activitatea care foloseste pestii pentru cresterea plantelor. Practic acvaponica poate transforma un pasionat de acvaristica in legumicultor fara eforturi suplimentare facand exact acvaristica.

Practic cum sta toata treaba.

Sa presupunem ca vrei sa cresti ceva legume acasa (ceea ce fac eu) si esti o persoana imprastiata (ca mine).  Ai variante: sapi pamantul, plantezi, uzi. Sau faci un sistem acvaponic : faci instalatia, cureti pietrisul, adaugi plantele si apa, programezi pompele si, daca ai pesti in sistem, ii hranesti. Pare complicat? 😀

De ce acvaponie? In primul rand pentru ca poti obtine si peste si legume (si nu numai) in acelasi timp si cu efort redus; pentru ca produsele obtinute in acest sistem sunt bio, eco sau cum vrei sa le mai spui; pentru ca dezvoltarea plantelor in pietris este mult mai buna – nutrienti in permanenta, oxigen din belsug, spatii in care se poate dezvolta radacina (vorbesc de plantele de suprafata, nu de radacinoase); pentru ca ai cheltuieli de intretinere reduse; pentru ca o poti face oriunde. Si mai pot continua.

In sistem ‘clasic’ de agricultura daca nu sapi nu faci productie; daca nu uzi nu faci productie; daca nu inlaturi buruienile nu faci productie. Cam multi de ‘daca’, nu credeti? Pai in acvaponie nu sapi; udatul se face automat; buruieni?! doar daca le plantezi cu mana ta.

Ca sa revin la sistem, cineva ma intreba ce poti planta in acvaponie. Raspunsul meu este: orice! Eu, in spatiu limitat pe care il am, am plantat rosii, salata, castraveti, ciusca, ceapa, mazare, condurul doamnei, garoafe si alte plate (nu mai stiu ce pentru ca nu am tinut o evidenta cand am pus rasadurile).

Am pierdut firul gandurilor asa ca  ma pregatesc sa inchei. Mai adaug cateva observatii.

Salata pe care am taiat-o la suprafata a inceput sa creasca din nou. Pontul pe care l-am primit de la un vecin a fost bun.

Mazarea a inceput sa faca pastai. Una din plante am vaduvit-o de primele flori. Un alt pont de la un prieten. Daca este bun o sa vi-l spun.

 

Categorii: Acvaponica | Etichete: , , , , , , , | 3 comentarii

Navigare în articol

3 gânduri despre „Lamuriri

  1. daci

    Salut
    Ca sa nu zici ca sunt Gica-contra iti dau motivele mele pentru a face acvaponie: se poate infiinta sistemul cu o mare parte din materiale folosite si ceva ingeniozitate; nu ai nevoie neaparat de spatiu-pe-pamant; munca putina dupa maturizarea sist. – redusa la hranirea pestilor, completarea apei, plantare rasaduri, culegerea recoltei – sper ca nu am omis nimic important.
    Am insa doua mari probleme pe care mi le pun:
    1. dat fiind clima de la noi, nu stiu cat de complicat si la ce costuri se ridica intretinerea serei in lunile reci (care pot fi multe) pt ca atat pestilor cat si plantelor tb sa le asiguri temperaturi „viabile”. Desigur ca m-am gandit si ca poti compensa o parte a cheltuielilor vanzand o parte a productiei dar asta inseamna probabil sa te extinzi si munca in plus.
    2. cultura bio?! nu neaparat. Sa-ti dau un exemplu: stau la bloc si am pe balcon si 2 teline. Au fost atacate si anul trecut si anul acesta de acarieni. Le-am stropit cu solutii „probate” din comert :(. Te vezi testand pe productie solutii naturale? Cum ar afecta ele calitatea apei si sanatatea pestilor? Gandaci, deasupra lor in lantul trofic, nu ma vad cautand.
    Intr-adevar, s-ar putea sa ma numar printre putinii cei care citesc acest blog, in acest moment, dar e oarecum normal pt ca putini au auzit de acvaponie si mai putini o practica in Romania.
    M-am „intins” prea mult …mii de scuze 🙂

    • Buna
      Se pare ca stiai ce motive ar fi pentru a face acvaponie. Te intrebi cat ar putea costa in Romania sa intretii un astfel de sistem pe timp de iarna. Nu stiu sa iti raspund la intrebare. Dovada sta in posturile mai vechi unde am postat poze cu sistemul inghetat tun. Partea buna este ca iarna trecuta m-a facut sa gandesc ceva mai mult pentru a scapa de problema inghetului. Solutii sunt. Prima ar fi relocare sistemului; nu neaparat mutarea lui in alta parte, ci orietarea lui altfel geografic. O sa vezi modificarile pe parcursul verii.
      Una din solutii ar fi modificarea solarului dupa modelul chinez, adica la 1m in pamant. O alta solutie ar fi izolatera termica a peretelui pe partea nordica si instalarea de butoaie cu apa pe perete. Partea sudica si capetele – semiarcada din policarbonat. Daca iarna este foarte grea, cum a fost precedenta, atunci vad daca este viabil un sistem de incalzire.
      Legat de insecticide. Aici din cate am studiat (nu am avut ocazia sa aplic) exista cateva variante care sunt bio. Unul din ‘parintii’ acvaponiei spunea ca melasa ar fi foarte buna la stropit. Nu omoara gandacii, dar intareste plata. Mai sunt solutiile pe baza de usturoi si ardei iute, dar nu le-am testat.
      Si ca sa inchei, un lucru trebuia spus de la inceput si anume ca acvaponica nu este o alternativa la market – deocamdata.

  2. daci

    Salut
    Normal ca stiam ce e acvaponia (asa-mi place mie sa-i spun :)). Mi-am dorit sa aflu de ce ai ales tu sa faci asta, mai ales ca te-am „auzit” pomenind si de permacultura.
    Toate solutiile la care te gandesti in legatura cu solarul mi se par super. A trebuit sa citesc de vre-o 3 ori ca sa ma lamuresc in ce constau cat de cat :)…am si ramas in minte cu niste cuvinte preferate ..”semiarcada din policarbonat”…evident ca nu stiam ce inseamna. Asadar am ramas cu impresia ca acvaponia este mai degraba, un joc pentru baieti 🙂 dar nu ma las intimidata prea mult timp …am acasa un acvariu de vre-o 50 l si ma voi gandi cum ar tb sa arate un minisistem si cu ce ar tb populat acvariul :). Am hotarat deja ce culturi as incerca – plante aromatice.
    In alta ordine de idei am inteles ca sunt deja doi studenti de la Agronomie din TM care si-au extins sistemul si incearca sa-l transforme intr-o mica afacere.
    Bafta ! Astept cu interes toate postarile tale.

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

